Mitä työnohjaus on ja kenelle se sopii?

Työnohjaukseen voi osallistua jokainen, joka haluaa edistää työhyvinvointiaan ja kehittää itseään ja omaa työtään. Työnohjaus on oman työn ja työhön liittyvien tilanteiden ja tunteiden käsittelyä, arvioimista ja työstämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Työnohjauksen tavoitteena on vahvistaa työntekijän ja työyhteisön omaa toimijuutta ja tukea tavoitteellista työntekoa. Työnohjaus on erinomainen tapa edistää työhyvinvointia ja sitä kautta työn tehokkuutta ja tuottavuutta.

Mitä työnohjauksessa tapahtuu?

Kun tulet työnohjaukseeni, käsittelemme niitä asioita, jotka ovat sinulle tai työyhteisöllesi olennaisia ja ajankohtaisia juuri silloin. Tarkoituksena on keskittyä siihen, mistä on työnohjattavalle eniten hyötyä ja apua. Toisinaan asiakkaalla on työnohjaukseen tullessaan valmiina teema tai pulma, jota hän haluaa käsitellä, mutta yhtä hyvin työnohjaukseen voi tulla ilman etukäteen mietittyä aihetta tai ongelmaa. Dialogis-voimavarakeskeinen työnohjaaja ei anna valmiita vastauksia ja neuvoja ohjattavalleen, vaan toimii kuuntelijana ja keskustelijana ja auttaa ohjattavaa jäsentämään ja tutkimaan omaa työtilannettaan ja itse löytämään juuri omaan tilanteeseensa parhaat toimintatavat ja ratkaisut. Työnohjaajan on tärkeää kysymyksillä ja avoimella dialogilla auttaa asiakasta ymmärtämään paremmin itseään ja työtään. Tämä ymmärrys on lähtökohta sille, että asioita voi lähteä muuttamaan ja kehittämään toivottuun suuntaan. Työnohjaus on tavoitteellinen prosessi, jota rakennetaan yhdessä dialogin keinoin asiakkaan ja työnohjaajan välisessä vuorovaikutuksessa. Työnohjaukseeni saa tulla levollisin mielin juuri sellaisena kuin on. Työnohjaajana minä olen paikalla juuri sitä varten, mihin asiakas minua ja ammattitaitoani kulloinkin tarvitsee. 

Työnohjauksen käytäntöjä

Tyypillisesti työnohjauksessa käydään työajalla ja työnantajan kustantamana, mutta yhtä hyvin työnohjaukseen voi osallistua työajan ulkopuolella ja omalla kustannuksella. Useimmiten työnohjausprosessi kestää 0,5 - 2 vuotta ja tapaamisia on noin 2-4 viikon välein, mutta asiakkaan tilanteesta ja toiveista riippuen myös lyhyemmät prosessit (esim. 3-4 tapaamiskertaa) ovat mahdollisia. Tapaamiset voivat olla lähitapaamisia asiakkaan työpaikalla, etätapaamisia esim. videopuhelun välityksellä tai vaikka rauhallisia kävelylenkkejä luonnon rauhassa kulkien ja samalla keskustellen.